| معترض على الرد | |
|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
Mahmoud Ali صديق لامع
عدد المساهمات : 420 العمر : 29 الاوسمة: : النشاط : 506 التقييم : 46
| موضوع: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 12:07 am | |
| السلام عليكم اخى عمرو ممكن تشوف الرود التزعل دى يعنى انا غلطان انى عملت موضع ولا ايه ينفع الرد الفى الموضوع ده ممكن تشوفه عمرو انا معترض على الرد ده موضوعى وخد بالك من رد ايه اسئله محتاجه للصراحه يا بنات ؟
| |
|
| |
ياسمينا عروسة المنتدى
عدد المساهمات : 9052 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 9081 التقييم : 829
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:10 am | |
| مماتريكس في ايه بس يا مااااااااااااااان ولا يهمك حاجه عادي كلنا بنحط مواضيع وممكن تعجب حد وممكن مش تعجب حد ممكن تعجب كل الناس وممكن مش تعجبنا كلنا خلي عندك روح رياضيه واستوعب كل الردود بحلوها ومرها قولهم لو الموضوع هيزعلكم مني بلاشه كدا هتكسبهم اكتر وهيحبوك ايه رايك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ | |
|
| |
AMR أغلى عمرو
عدد المساهمات : 12908 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 4871 التقييم : 637
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:17 am | |
| السلام عليكم ازيك يا ماتركسو كان من فترة كبيرة بشوف حاجات يا حودة مثلا زى علاء الدين والمصباح تلاقى الجنى جاب لاعلاء الدين 3 بنات فى فستان احمر واول ما يقرب علاء الدين من البنات يختفوا !!! زى برضو فى فيم ماتركس لو اتفرجت عليه لما دخل نيو العالم الافتراضى لاقى سيدة او فتاه فى فستان احمر!! زى مثلا يوجى هتلاقى فى حاجات زى عين الالفية وحاجات من دة ممكن المعنى يكون مش واصلك اوى بص انت اكيد عارف hollywood مدينة الانتاج السنمائى حاول تبحث عنها وتعرف معنى الكلمة واية ابعدها وكدة هتقولى يا عم انا بعتلك رد على موضوع تاخد حقى تقولى هولي وود وماتركس وعلاء الدين اية دة فعلا عندك حق انا كمان المعلومات متلخبطة عندى شوية فى الموضوع دة بس باذن الله فى طريقى انى انسق معلوماتى اكتر هقولك علاقة م اللى قولتوا فوق بموضوعك اول ما قريت موضوعك الاول بتاع الحب لما رديت قولتلك ان سنك ضغير اول ما جه فى دماغى هو السيدة ذات الرداء الاحمر دة كانت تعرف السيدة ذات الرداء الاحمر(دة جزء من موضوع كبير متكامل) - اقتباس :
الحسناء في الثوب الأحمر تمثل حياه مثيره انها الهاء عن الواقع وهي أيضا وعد كاذب لشي أفضل .. شي أكثر إنعاشا .. انها هروب من مسئوليات الحياة الحقيقة , هروب من فعل الشي الصحيح .. انها تمثل الحرية من الطرق الصعبة التي على الإنسان أخذها من اجل رفع درجه طاقته .. انها تمثل كل ما تم اخبارنا بان نريده , وهي يمكنها ان تجعلنا نعتقد بان الحصول عليها سيحسن من حياتنا ..تخطيط ابليسي مو بسيط لكن أحقا ذلك ؟؟ انها سلاح الشيطان السري ,الذي يمثل كل ما تشتهون من الجنس والمال والشهرة.. من خلالها سوف تختارون الملذات ألدنيويه عوضا عن التي في الاخره من خلالها سيتمكن الشيطان من ربح أرواحكم .. ان لديه واحده لكم تنتظركم على كل زاوية هل بإمكانكم تعلم رفضها .؟ معظم الحاجات التانية اللى قولت عليها دة افاكر المنتج عايز يصولهالك بطريقة غير مباشرة لانها لو وصلتلك مباشرة عقلك هيرفضها ---------------------- بالرجوع للموضوع ببساطة ردى هو ان اسئلتك وبصراحة كان فيها اساءة للمسلم واساءة مرة تانية للمسلمة لان مافيش مسلم يقبل انة يضيايق واحدة وكمان ميعرفهاش وكذلك الوضح مع السلمه فهى لا تقبل ان شخص يمس كرامتها --------------------- ممكن تقول الراجل دة بيقول كلام مش مفهوم انا اللى غلطان انى اشتكلتوا بس نصيحة حاول تقرى فى الكلام دة زيادة وهتلاقى نظرتك للموضوع اللى انت بعتوا اختلفت تمام عن نظرتك ليه دلوقتى | |
|
| |
AMR أغلى عمرو
عدد المساهمات : 12908 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 4871 التقييم : 637
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:24 am | |
| على فكرة يا ماتركسوا دة ردى عليك كصديق | |
|
| |
Dawn birth صديق لامع
عدد المساهمات : 787 العمر : 35 الاوسمة: : النشاط : 747 التقييم : 119
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 6:02 am | |
| بعد إذن المدير الغالي : طبعا هنا كلنا أصحاب ومينفعش حد يزعل من حد بسبب رد معين لأن جميع الردود قرأتها لا تحمل أي إساءة بأي وجه من الوجوه. عليك أخي الحبيب الكريم ألا تتضايق من أي رد يخالف تفكيرك أو يعارض ما كنت تتوقعه من ردود ليه؟ أقلك ليه: كلنا بشر وكلنا بنغلط زكلنا ممكن نكون عندنا معتقدات او أفكار مش سليمة وبناء على كده هنتكلم أو هنكتب مواضيع نابعه من هذه الافكار لكن هناك من هم أكبر منا أو أكثر منا خبرة وعلما -أهل النصيحة- سيعملون على محاولة اعتراض مثل هذه الأفكار الخاطئة وطبعا كله بنية حسنة ومن غير قصد للاساءة لنا او أي حاجة لكن أسلوب الرد هيختلف من واحد للتاني وطريقة الكلام هتتنوع وقد يقع كلام واحد منهم منك موقعا حسنا والآخر على العكس وهكذا لكن في النهاية كلهم ما أرادوا إلا التوجيه الصحيح. وهما دول فعلا أحلى أصحاب ازاي يعني ؟ أقلك برده ازاي : انت لو مثلا مثلا بتعمل حاجة معينة غلط أو قلت حاجة غلط وصاحبك عارف انها غلط وسابك ومنصحكش مع انه عارف انك على خطأ وبعدين انت بعد كده اكتشفت بطريقة ما ان اللي انت كنت بتعمله كان غلط وصاحبك عارف وسابك هيكون شعورك ايه ؟ يعني المفروض بالعكس متزعلش من الرد اللي ينقدك المفروض تنبسط ان في حد بيصلح وحاول تستفسر منه أكتر وتسأله فين الغلط وليه والصح ايه وكده واكيد أكيد لما واحد من أصحابك يوجهك لحاجة صح هتفضل شايل جميله في قلبك ومش هتنساه... آسف على الرد الطويل لكن بقلك خليك ايزي يا عزيزي وخلي عندك مرونة عالية علشان متتكسرش من أول الطريق | |
|
| |
Dr_aya Princess
عدد المساهمات : 17630 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 14904 التقييم : 1440
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 8:49 am | |
| انا بقالي حواي سنتين في المنتدي دة يا حودة بصراحة عمري ما شفت موضوع زي دة حصل غير مرة واحدة بس وصاحب الموضوع طرحه برضه بشكل مختلف شوية والغريبه اني انا اللي كنت مقصودة في الحالتين لو حطينا دة في معادلة الناتج يا اما انا اسلوبي وحش يا اما انتوا الاتنين اسلوب تفكيركم غلط ودة مستبعد يبقي تكيد انا اللي اسلوبي وحش انا واكيد انتي عارف كدة كويس صريحة لأبعد الحدود ما يعجبنيش ابدا اللي يشوف موضوع غلط ويسيبه وما يردش عليه لو كنت سبته وما رديتش هفضل واخدة عنك فكرة وحشة علي طول المدي اللي عملته بقي اني لما ارد وانت تناقشني وتقتنع او تقنعني يبقي هحترمك في الحالتين بدل ما افضل واخدة عنك فكرة وحشة دالساكت عن الحق شيطان اخرس بالنسبة لأسلوبي اللي يمكن يكون ما عجبكش فدة انفعال جوايا طلع علي صفحات المنتدي ولأني ما قدرتش اخبيه كعادتي قمت حطيت وردة كدة ييعني تحسن الشكل شوية وقلتلك مشكور كان عندي امل انك تفهم ان دي مجرد نصيحة مش اكتر المواضيع اللي زي دي بتستفزني جدا عامل زي اللي بسأل واحد هو انت لما تنجح في الامتحان وربنا يكرمك ويوفقك وتبقي مبسوط تشرب سجاير ولا تسمع اغاني؟ | |
|
| |
Mahmoud Ali صديق لامع
عدد المساهمات : 420 العمر : 29 الاوسمة: : النشاط : 506 التقييم : 46
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:10 pm | |
| ممكن تشوفو الموضوع ده وتردو عليا - اقتباس :
- أن تقول خيراً أو تصمت
{وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوّاً مُبِيناً} (الاسراء:53) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِفَلَا يُؤْذِ جَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ (صحيح البخاري: 6018) ألا يكون الكلام به غيبة الآية{... وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ...}الآية (الحجرات:12) ألا يكون به إستهزاء أو سخريه بالآخرين {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ...}الآية (الحجرات:11) ألا نعيب على أحد فيُعابُ علينا الآية{... وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ ...}الآية (الحجرات:11) عدم مخاطبة شخص بلقب يكرهه الآية{...وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ...}الآية (الحجرات:11) عدم اللغو(الكلام الذي لا فائده منه) {وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ} (المؤمنون:3) ألا يكثر الإنسان من القسم فى الكلام وإذا أقسم يكون للضرورة الآية{...وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ...}الآية (المائدة:89) عدم القسم إلا بالله عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رضى الله عنهما أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَدْرَكَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ وَهْوَ يَسِيرُ فِى رَكْبٍ يَحْلِفُ بِأَبِيهِ فَقَالَ أَلاَ إِنَّ اللَّهَ يَنْهَاكُمْ أَنْ تَحْلِفُوا بِآبَائِكُمْ مَنْ كَانَ حَالِفًا فَلْيَحْلِفْ بِاللَّهِ أَوْ لِيَصْمُتْ (صحيح البخاري:6646) عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ قَالَ سَمِعَ ابْنُ عُمَرَ رَجُلاً يَحْلِفُ لاَ وَالْكَعْبَةِ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عُمَرَ إِنِّى سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ اللَّهِ فَقَدْ أَشْرَكَ (سنن أبى داود:3253) الرفق فى الكلام عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ دَخَلَ رَهْطٌ مِنْ الْيَهُودِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا السَّامُ عَلَيْكُمْ قَالَتْ عَائِشَةُ فَفَهِمْتُهَا فَقُلْتُ وَعَلَيْكُمْ السَّامُ وَاللَّعْنَةُ قَالَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَهْلًا يَاعَائِشَةُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الْأَمْرِ كُلِّهِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَلَمْ تَسْمَعْ مَا قَالُوا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ قُلْتُ وَعَلَيْكُمْ (صحيح البخاري:6024) نهى النبى عن السباب واللعن قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ (صحيح البخاري:6044) عَنْ أَبِى ذَرٍّ رضى الله عنه أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِىَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ لاَ يَرْمِى رَجُلٌ رَجُلاً بِالْفُسُوقِ وَلاَ يَرْمِيهِ بِالْكُفْرِ إِلاَّ ارْتَدَّتْ عَلَيْهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ صَاحِبُهُ كَذَلِكَ (صحيح البخاري :6045) التعوذ بالله من الشيطان عند الغضب عن سُلَيْمَانَ بْنَ صُرَدٍ رَجُلاً مِنْ أَصْحَابِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ اسْتَبَّ رَجُلاَنِ عِنْدَ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم فَغَضِبَ أَحَدُهُمَا فَاشْتَدَّ غَضَبُهُ حَتَّى انْتَفَخَ وَجْهُهُ وَتَغَيَّرَفَقَالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه وسلم إِنِّى لأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا لَذَهَبَ عَنْهُ الَّذِى يَجِدُ فَانْطَلَقَ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فَأَخْبَرَهُ بِقَوْلِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم وَقَالَ تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ فَقَالَ أَتُرَى بِى بَأْسٌ أَمَجْنُونٌ أَنَا اذْهَبْ ( صحيح البخاري6048 ) اجتناب قول الزور عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ وَالْجَهْلَ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ (صحيح البخاري: 6057) تحرى الصدق دائما فى الكلام عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ إِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِى إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِى إِلَى الْجَنَّةِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ حَتَّى يَكُونَ صِدِّيقًا وَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِى إِلَى الْفُجُورِوَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِى إِلَى النَّارِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا (صحيح البخاري: 6094) عدم الإكثار من الكلام وتناقله كَتَبَ مُعَاوِيَةُ إِلَىالْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ أَنِ اكْتُبْ إِلَيَّ بِشَيْءٍ سَمِعْتَهُ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ ( إِنَّ اللَّهَ كَرِهَ لَكُمْ ثَلَاثًا: قِيلَ وَقَالَ وَإِضَاعَةَ الْمَالِ وَكَثْرَةَ السُّؤَالِ ) (صحيح البخاري:1477) البعد عن القول القبيح عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِي اللَّه عَنْه قَالَ لَمْ يَكُنِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاحِشًا (قبيح القول والفعل)وَلَا مُتَفَحِّشًا(تعمد القول القبيح) وَكَانَ يَقُولُ إِنَّ مِنْ خِيَارِكُمْ أَحْسَنَكُمْ أَخْلَاقًا (صحيح البخاري: 3559) تقديم الكبير على الصغير فى الكلام و السؤال عَنْ رَافِعِ بْنِ خَدِيجٍ وَسَهْلَ بْنَ أَبِى حَثْمَةَ أَنَّهُمَا حَدَّثَاهُ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ سَهْلٍ وَمُحَيِّصَةَ بْنَ مَسْعُودٍ أَتَيَا خَيْبَرَ فَتَفَرَّقَا فِى النَّخْلِ ، فَقُتِلَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَهْلٍ فَجَاءَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَهْلٍ وَحُوَيِّصَةُ وَمُحَيِّصَةُ ابْنَا مَسْعُودٍ إِلَى النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم فَتَكَلَّمُوا فِى أَمْرِ صَاحِبِهِمْ فَبَدَأَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ وَكَانَ أَصْغَرَ الْقَوْمِ فَقَالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه وسلم « كَبِّرِ الْكُبْرَ »قَالَ يَحْيَى لِيَلِـىَ الْكَلاَمَ الأَكْبَرُ …الحديث (صحيح البخاري:6142) التمهل فى الكلام لكى يفهم المستمع عَنِ عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ أَلاَ يُعْجِبُكَ أَبُو فُلاَنٍ جَاءَ فَجَلَسَ إِلَى جَانِبِ حُجْرَتِى يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُسْمِعُنِى ذَلِكَ وَكُنْتُ أُسَبِّحُ فَقَامَ قَبْلَ أَنْ أَقْضِىَ سُبْحَتِى وَلَوْ أَدْرَكْتُهُ لَرَدَدْتُ عَلَيْهِ ، إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَمْ يَكُنْ يَسْرُدُ الْحَدِيثَ (أي يتابع الحديث استعجالا بعضه إثر بعض) كَسَرْدِكُمْ (صحيح البخاري:3568) قول الحق دائماً عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الْوَلِيدِ بْنِ عُبَادَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ بَايَعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ فِي الْعُسْرِ وَالْيُسْرِ وَالْمَنْشَطِ وَالْمَكْرَهِ وَعَلَى أَثَرَةٍ عَلَيْنَا وَعَلَى أَنْ لَا نُنَازِعَ الْأَمْرَ أَهْلَهُ وَعَلَى أَنْ نَقُولَ بِالْحَقِّ أَيْنَمَا كُنَّا لَا نَخَافُ فِي اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ (صحيح مسلم:4872) حفظ اللسان عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا النَّجَاةُ قَالَ أَمْسِكْ عَلَيْكَ لِسَانَكَ وَلْيَسَعْكَ بَيْتُكَ وَابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ (سنن الترمذي:2586) عدم الكذب في المزاح (وأعتقد والله أعلم أنه يندرج تحته إلقاء النكات) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُؤْمِنُ الْعَبْدُ الْإِيمَانَ كُلَّهُ حَتَّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ فِي الْمُزَاحَةِ وَيَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَإِنْ كَانَ صَادِقًا (مسند أحمد: 8862) لِــيـن الكلام عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ إِنَّ فِى الْجَنَّةِ غُرْفَةً يُرَى ظَاهَرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا وَبَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرَهَا فَقَالَ أَبُو مُوسَى الأَشْعَرِىُّ لِمَنْ هِىَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِمَنْ أَلاَنَ الْكَلاَمَ وَأَطْعَمَ الطَّعَامَ وَبَاتَ لِلَّهِ قَائِماً وَالنَّاسُ نِيَامٌ (مسند أحمد: 6774) خفض الصوت عند الكلام مع الكبير(فى السن أو المقام) قَالَ النُّعْمَانُ بْنُ بَشِيرٍ اسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ صَوْتَ عَائِشَةَ عَالِيًا وَهِيَ تَقُولُ وَاللَّهِ لَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ عَلِيًّا أَحَبُّ إِلَيْكَ مِنْ أَبِي وَمِنِّي مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ فَدَخَلَ فَأَهْوَى إِلَيْهَا فَقَالَ يَا بِنْتَ فُلَانَةَ أَلَا أَسْمَعُكِ تَرْفَعِينَ صَوْتَكِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ايه فهمتو انا كان قصدي ايه يعن لو الموضوع مجبكمش خلاص ردو بس رد حلو مش رد وحش ولو انتا رايك انه وحش خلاص متردش اوكى | |
|
| |
ياسمينا عروسة المنتدى
عدد المساهمات : 9052 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 9081 التقييم : 829
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:17 pm | |
| عندي استفساااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار هو ماتريكس هو حوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايه كلامك ميه ميه وعجبني اوووووووووي واللي عجبني اكتر السؤال الاخير | |
|
| |
Mahmoud Ali صديق لامع
عدد المساهمات : 420 العمر : 29 الاوسمة: : النشاط : 506 التقييم : 46
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:35 pm | |
| ايوه حوده
شفتو بقى ان كلامى صح يعنى الرد ده مينفعش مش اخلاق مسلمين يا اخوانى
| |
|
| |
الازهريه أميرة بأخلاقي
عدد المساهمات : 2972 العمر : 30 الاوسمة: : النشاط : 4237 التقييم : 445
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 1:46 pm | |
| مش اخلاق مسلمين .. للدرجاتى ماتريكسو واضح انك اخدت كلامنا من زاويه بعييييده جدا عن اللى نقصده بس مااا علينا وانا اسفه يا سيدى اذا كنت رديت بطريقه متناسبش اخلاق المسلمين _على حد تعبيرك_ | |
|
| |
Mahmoud Ali صديق لامع
عدد المساهمات : 420 العمر : 29 الاوسمة: : النشاط : 506 التقييم : 46
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 2:05 pm | |
| خلاص اختى عادى بس انا زعلان كتيرررر من الزعيمه(ايه) اول من وضعت رد مش لائق وعل اساس ردها حضرتكم رديتوا عليا وعلى العموم خلاص Online | |
|
| |
Dr_aya Princess
عدد المساهمات : 17630 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 14904 التقييم : 1440
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 2:32 pm | |
| هههههههههههههه هههههههههههههههه حلوة الزعيمة ايه دي بجد ضحكتني في وقت كنت محتاجة اضحك فيه اكيد طبعا قصدك زعيمة عصابة الشر المتحدة لكن لو سمحت انا ردي لم يكن فيه اي اهانة لك مطلقا يبدو ان سيادتك اللي اسأت الفهم والتقدير وكلمة رد غير لائق دي تحمل معاني كتير فاسحبها من فضلك لان عمري ما كنت كدة وبعدين لنا مش بعتبرك عدو لا سمح الله ولا حتي ند لان الند لازم يكون بينه وبين الطرف الآخر تكافؤ طيب ازاي هيحصل تكافؤ وانا بعتبرك اخ صغير | |
|
| |
Mahmoud Ali صديق لامع
عدد المساهمات : 420 العمر : 29 الاوسمة: : النشاط : 506 التقييم : 46
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 2:59 pm | |
| على العمم انا مش حسحب كلامى له كده علشان انى الغلطى الاول اوكى سلام
| |
|
| |
a white rose وردة المنتدى
عدد المساهمات : 25849 العمر : 47 الاوسمة: : النشاط : 18687 التقييم : 1833
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 3:38 pm | |
| - Dawn birth كتب:
- بعد إذن المدير الغالي :
طبعا هنا كلنا أصحاب ومينفعش حد يزعل من حد بسبب رد معين لأن جميع الردود قرأتها لا تحمل أي إساءة بأي وجه من الوجوه. عليك أخي الحبيب الكريم ألا تتضايق من أي رد يخالف تفكيرك أو يعارض ما كنت تتوقعه من ردود ليه؟ أقلك ليه: كلنا بشر وكلنا بنغلط زكلنا ممكن نكون عندنا معتقدات او أفكار مش سليمة وبناء على كده هنتكلم أو هنكتب مواضيع نابعه من هذه الافكار لكن هناك من هم أكبر منا أو أكثر منا خبرة وعلما -أهل النصيحة- سيعملون على محاولة اعتراض مثل هذه الأفكار الخاطئة وطبعا كله بنية حسنة ومن غير قصد للاساءة لنا او أي حاجة لكن أسلوب الرد هيختلف من واحد للتاني وطريقة الكلام هتتنوع وقد يقع كلام واحد منهم منك موقعا حسنا والآخر على العكس وهكذا لكن في النهاية كلهم ما أرادوا إلا التوجيه الصحيح. وهما دول فعلا أحلى أصحاب ازاي يعني ؟ أقلك برده ازاي : انت لو مثلا مثلا بتعمل حاجة معينة غلط أو قلت حاجة غلط وصاحبك عارف انها غلط وسابك ومنصحكش مع انه عارف انك على خطأ وبعدين انت بعد كده اكتشفت بطريقة ما ان اللي انت كنت بتعمله كان غلط وصاحبك عارف وسابك هيكون شعورك ايه ؟ يعني المفروض بالعكس متزعلش من الرد اللي ينقدك المفروض تنبسط ان في حد بيصلح وحاول تستفسر منه أكتر وتسأله فين الغلط وليه والصح ايه وكده واكيد أكيد لما واحد من أصحابك يوجهك لحاجة صح هتفضل شايل جميله في قلبك ومش هتنساه... آسف على الرد الطويل لكن بقلك خليك ايزي يا عزيزي وخلي عندك مرونة عالية علشان متتكسرش من أول الطريق جزاك الله خيرا دون بيرث على الرد الرائع ويا حودة انت معانا من زمااااااااااااااااااااااان ولازم تعرف اننا بنكلمك كأخوات يعني تشيل حتة اننا بنجرحك او بنلومك او بنسخر منك انت المفروض تكون خلاص بقيت جزء من المنتدى وعارف تفكيرنا كويس طالما النقد بناء ونابع من شخص عايز لك الخير فكر فيه وناقشه علشان تتعلم اكثر و اكثر ما فيش انسان هيفضل طول حياته ماشي من غير ما يسمع نقد وانت برضه لو لقيت حاجة غلط تحاول تصلحها بأسلوبك الجميل برضه علشان كلنا نتعلم من بعضنا ونرضي ربنا قبل كل شيء | |
|
| |
Dawn birth صديق لامع
عدد المساهمات : 787 العمر : 35 الاوسمة: : النشاط : 747 التقييم : 119
| موضوع: رد: معترض على الرد الخميس أبريل 01, 2010 7:26 pm | |
| a white rose وجزاكم خير الجزاء --------------------------- يبدو انك لم تعر اهتماما لردي عليك بس على اساس ايه قلت ان الرد ده غير لائق: - Dr_Ayota كتب:
أسفة ماتريكسو في تعليق واقف في زوري وانا بحب الصراحة أسئلة حاساها بايخة وما لهاش معني يعني الصح معروف والغلط معروف والمفروض اننا ما نديش لحد فرصه انه يقول حاجة كدة غلط علي الملأ ( الجهر بالسوء ) يعني كنت ممكن تقدم الموضوع باسلوب نصائح كان الامر اهون انما الموضوع كدة استفزني بصراحة مشكور علي مجهودك
ممكن تفهمني وتوضح أكتر ؟؟؟ مع مراعاة معنى كلمة "غير لائق" | |
|
| |
| معترض على الرد | |
|