ربنا ما يجيب اى زعل
انا مستغرب بس ..!!!
- اقتباس :
لااااااااااااااا
انت مافهمتنيش انا اقصد وليه الاجهاض اصلا ؟؟؟
يعني الخلاف عندي مش 42 يوم ولا 4 شهور
الخلاف ع ليه الاجهاض اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟
كده انتى سايبه اللى عليه خلاف ( متى يجوز الاجهاض للحالات المرضية )
وبتختلفى على حاجة مفيش خلاف عليها ..
اقولك انا ليه الاجهاض اصلا :
لان فيه حالات مرضية محتاجة للاجهاض .........................
ولان فيه ناس فاكرة ان العيال ( الكتير ) هاتسبب لهم الفقر
ولان فيه ناس عندها اربع خمس عيال مش عارفين يربوهم .
ولان فيه مطلقة وحامل .. ورافضة تخلف فى الحالة دى .....
ولان هناك حمل غير شرعى ......................................
ولان فى واحدة - عافانا الله جميعا - الجنين مصاب بعاهة ..
فى السمع او البصر او اى عضو اخر ... وترفض انجابه على هذه الحالة
كلهاا اسباب تدفع الناس للاجهاض ..
صحيح ان الشرع لم يسمح لكل هذه الحالات ولم يبح لهم الاجهاض
- باستثناء الحالة المرضية -
( يعنى خطورة الحمل على حياة الام - او التشوهات - او الامراض الوراثية المستعصية والقاتلة )
---------------
لماذا تنظرين للمسالة من جهة واحدة ( غريزية بحتة )..
هى رغبة الانسان فى الذرية
انا وانتى وكلنا هنا نتمنى الانجاب وبنحب الاطفال .. وانا شخصيا اعشقهم
دى مسألة فطرية ولا خلاف عليها ... مين مش عايز يخلف ؟؟
اساسا مفيش حد - فى الحالة العادية - بيفكر فى الاجهاض ...!!
انما التفكير فيه ياتى بعد الحالات السابقة :
انجاب عدد كبير - نسبيا - من الابناء ... مع صعوبة المعيشة والغلاء
حالة مطلقة حامل وتجهض فى فترة العدة
حالة الجنين المصاب بعاهة مستديمة
والحالة الاهم هى الحالة المرضية
واعرف امرأة تعانى من مشاكل بصمامات القلب ..
والحمل يعنى الموت لها وللجنين .. ومن حقها ان تعرف متى يجوز الاجهاض
اعتقد ان الاجهاض فى هذه الحالة هو منتهى الرحمة
ارجو ان تكون وجهة نظرى واضحة
ولا يمنع النقاش .. من اعجابى بالموضوع الجيد
الذى اضاف لى معلومة جيدة وجديدة ..
شكرا ياسمينا