احلى اصحاب
منتدى احلى اصحاب
الاخوة الصادقة
اخوه فى الله - ممزوجة بالايمان
ندعوك للتسجيل معنا فى المنتدى واضافة لمستك الجميلة فية
احلى اصحاب
منتدى احلى اصحاب
الاخوة الصادقة
اخوه فى الله - ممزوجة بالايمان
ندعوك للتسجيل معنا فى المنتدى واضافة لمستك الجميلة فية
احلى اصحاب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

رافضه اكون....شو الحل؟

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
sandra
صديق لامع
صديق لامع

انثى
النشاط : 0

رافضه اكون....شو الحل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رافضه اكون....شو الحل؟   رافضه اكون....شو الحل؟ Icon_minitime1الأحد مايو 11, 2008 2:57 pm

1_رافضه اكون مجرد شى بيشترى للى بيملك المال
كيف؟
ما بدى اكون مجرد عروسه باربى فى محل تررى شيك فى مكان راقى فى فاترينه ماليها الاضواء...ولان هيدى العروسه فى مكان غالى ومقام رفيع فلابد انه اللى بده فيها يسحب الMASTER CARD تبعه من اجل يشتريها.
مو فاهمين...كيف.
يعنى الى بده يتزوجها بيدفع تمنها وبعدين بيمضى CONTRATO وبعد هيك بتصير ملكه.
كل ما دادى ينزل يزورنى دا كل 10 ايام فى الشهرين بيكون معه زبون على راى خى..واكيد هيدى الزبون غنى ومعاه تمن العروسه الى بده فيها واللى اهلها شيفنها بدون راى ومن حقهم يختارولها العريس اللى بيليق والغنى واللى يعيشها بمستواها
ما بيفرف بحب ولا لا.المهم الشبكه السولتير والفيلا والحساب فى البنك و اشياا كتير
...وانا رافضه هيك.

2_برفض اكون مجرد الحبيبه اللى بتحب بجد وبتسوى كل شى بيرضى حببها وبتضحى كتير وبتتغير من اجله
وبتحاول تقنع اهلها حتى لو هما رافضين...ومع هيك اهله موافقين
اكيد فى اشيا كتير صعبه مو انكر انى اهلى عندهم حق لان انا وهو مختلفين فى الديانه ومع هيك حبيته وكان عندى استعداد اتزوجه واقنع اهلى فيه
رغم الرفض الشديد لاختلاف الدين والجنسيه...,ورغم العقاب الى بتعاقبه كل ما الصبايا يتلفنوا لبيى ويخبروه انى مرتبطه بشاب منه فى ديانتى
وغيرت من حالى كتير من اجل ارضيه...,كن بمسك الرحالات فى الاتحاد كل سنه وبنظم حفلات...,وحفلات ايام اليتيم,,قالى بلاش قلت اوك
بغير كتير من كل اللى بتعرفيهم..اوك
بلاها احمد العسيلى المذيع فى OTV رغم انه كتير كان بيسجل فى النادى والكليه
ماشى الحال
وغيرت كتير فيه...كان كتير مدلع مانه مسئول مو بيفرق معه ينجح اولا لا عنده 25 سنه ولسه بيظل له 4 مواد وبيتخرج ودا بعد ما حولت معه
بقالى 3 سنين رغم انه بيدرس هندسه اتصالات فى الاكادميه البحريه فى ابو قير...واخيرا حيتخرج شهر 2 القادم بعد محاولات عديده معه
انه يفكر ينجح...,وكان بيقول انا حتخرج عشان اتنين بدنه اكون مهندس ماما وانتى
وبعد كل هيدى المحاولات انى اصنع منه شى منيح وزلمه مسئول ويفكر شوى فى المستقبل حتى ولو مو محتاج يشتغل ولا غنى ويملك المال
بس كان بدى زلمه عن جد بيفكر جد مو بس فى الصبايا وبس\

وبعد كل هيدى التنازلات والمحاولات والوعل اللى بينى وبين بيى لخاطره وبعد ما اقتنعت انى ممكن اضحى واتزوجه وخصوصا انه كان بيشبهنى
لان بباه ومامته منفصلين وكل منهن متزوج باخر
وانا كمان ابى لبنانى كان متزوج امريكيه
وباباه كل متزوج روسا
اول ما ركبت الطياره وسفرت ل 3 ايام من اجل الاعياد ...على طول ما كد\ب خبر وتلفن لصحبتى الانتيم
شو الصدمه اللى انا فيها....وكان شاكك انى عرفت لما تغيرت شوى ,كان بدى اتاكد قلتلها تجاريه...,وشو الى صار مو حسسته لهيدى الايام انى عرفت
وتركته لانى الخاتئن مو يستاهل ان اعاتبه عن جد كتير مصدومه على كميت الوعود والحكى اللى كل حلفان انه ما بيقدر يعيش من غير
وقداش ضل لسنين اتركه يتوسل لاجل انى ارجع واضل معه واوافق اتزوجه...
قداش ممكن يكون الانسان منافق مع حاله......,ولا دايما الزلمه ما عنده وفا..
ارفض اكون هيدى وارفض احب تانى وارفض اكون سلعه لمجرد من بيقدر يشترى لانى انسانه ولى حريتى وكيف ما بده يشترينى انا كمان معى CREDIT CARD
وممكن اشترى اللى بدى فيه..

شو الحل وانا برفض التنين ومات بتسمحلى كرمتى..,’وبتقتلنى الخيانه\
وقلبك قلبى كان جنه بلا الوان ...شجر بلا عصافير فراشه ما فيها تطير...
مين يستاهل

ساندرا خليل
a white rose
وردة المنتدى
 وردة المنتدى
a white rose

انثى
الاوسمة: : رافضه اكون....شو الحل؟ 510
احلى أكلة
النشاط : 18687

مُساهمةموضوع: رد: رافضه اكون....شو الحل؟   رافضه اكون....شو الحل؟ Icon_minitime1الأحد مايو 11, 2008 4:19 pm

قرأت ما كتبتيه يا سندرا بصراحة لا أستطيع أن أضع حل فعلي للمشكله بس ممكن أقولك ما برأسي من أفكار أرجوا أن تتقبليها

1_ في البداية أشكرك شكرا جزيلا أنك فتحتي لنا قلبك و حتى لو لم نجد حلول للمشكلة كون الإنسان يفتح قلبه يجعلة يخفف من ما به من حزن

2_كون زوج المستقبل يكون غني دا مش حاجة وحشة بالعكس البنت لما بتعيش في مستوى أقل من الذي كانت تعيش فيه قبل الزواج وتشعر أنها ضحت كثيرا وبعد ذلك يحدث أي مشكلة بيكون ذلك صعب عليها
طيب ما تشوفي ما يحضره لك أبوك من عرسان ما إنت ممكن تجدي عريس كويس فيهم

و يكون طريقة تفكيرك متقاربه معه مش أحسن إن هو جالك من الباب وقال عايز يتزوج مش لازم تنظري إليه أنه يريد شرائك يعني الأغنياء علشان أغنياء لا يتزوجوا ؟؟
هو غني وعايز يتزوج ويرتبط ببنت حلوة ومستواها مرتفع ومتعلمة وحس أنك تصلحي له طيب شوفيه ممكن تعجبي به وتتزوجيه وتعيشي بعد الزواج في مستوى معيشي مرتفع

يا سندرا بعد الزواج البنت بتتغير الجمال بيروح شوية شوية والحسب والنسب مش بيبقى له قيمة أهم الشيء التفاهم بين الزوجين وعشرتهم التي بتكون أقوى من الحب كل زوج المفروض أنه يشعر أنه مش قادر يعيش بعيدا عن شريكه مش علشان جماله لأ علشان هو دا اللي بيحقق له كل أو أكثر ما يريده.
أما الجمال فالزوجة بتبدأ في فقد هذا الجمال شوية شوية--عن الزوج كمان --لأنها بتمر بفترات حمل وولادة وتربية أطفال تنهكها فلا يضع الإنسان عنصر الجمال ده بالدرجة الأولى ---ولا هو تزوجني علشان جمالي!!! لو زواج بهدف تكون أسرة _

3_ بالنسبة لمن أحببت__ ممكن إنه يكون إنسان لا يستحق حبك فعلا
وممكن يكون حصل شييء جعلك تعتقدين أنه خانك وهو لم يفعل هل أنت متأكده أن كلامه لصديقتك كان لغرض سييءوهل كان كلام صديقتك صدق طب ماممكن يكون بدافع الغيرة منك
أنت لم تواجهيه ولم تعرفي من كلامه الأصح منهما
تأكدي الأول ولا تتسرعي

4_في فرق بين الزواج والحب الزواج الشخص يختار إنسان يشعر أنه إن شاء الله الحياه معه سوف تكون مستقرة ويلعب العقل دورا كبيرا في ذلك لأن لو الإنسان تزوج فقط عن حب من كثر المشاكل التي ستحدث بعد ذلك سوف يزول هذا الحب أو يقل فالإنسان يحسبها من جميع الجهات لا يعطي لقلبه مطلق التصرف ولا تكون الزيجة عبارة عن صفقة مادية يجب على الإنسان أن يوازن الأمور فيأخذ شخص مرتاح له ومنجذب مش شرط الحب الشديد وفي نفس الوقت يشعر معه إن شاء الله أنه قادر على توفير إحتياجاته من أكثر الجهات وأؤكد مرة أخرى ليست صافقة ولكن خير الأمور الوسط
وصلى اللهم وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا

دا رأي والله أعلم

شكرا لك ساندراوقولي لي رأيك
أنا منتظرة لا تترددي
مرجانه
صديق لامع
صديق لامع
مرجانه

انثى
النشاط : 14

مُساهمةموضوع: رد: رافضه اكون....شو الحل؟   رافضه اكون....شو الحل؟ Icon_minitime1الإثنين مايو 12, 2008 12:37 am

هاي ساندرا
معلش ماتزعليش مني انتي اخترتي خطأمن الأول بس مافينا نبكي علي اللبن المسكوب لأن ببساطه مايستاهل تزعلي عليه
بالعكس انتي المفروض تكوني فرحانه لأنك عرفتي حقيقته
وبالنسبه لموضوع العرسان فوالدك بيدور علي الخير ليكي بالتأكيد لأنه بيحبك
وياعالم؟ ممكن تلاقي عريس مناسب بس أنا رأيي انك تخلصي دراستك الأول
وبعدين الانسان مايقدرش يعيش من غير حب
وانتي لسه مالاقيتي الحب الحقيقي وصدقيني هو بيجي لوحده احنا مش بندور عليه
وأنا عارفه انك مجروحه دلوقتي بس صدقيني لما تهدئي وتفوقي هتقولي الحمد لله الذي لا يحمد علي مكروه سواه

رافضه اكون....شو الحل؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-