احلى اصحاب
منتدى احلى اصحاب
الاخوة الصادقة
اخوه فى الله - ممزوجة بالايمان
ندعوك للتسجيل معنا فى المنتدى واضافة لمستك الجميلة فية
احلى اصحاب
منتدى احلى اصحاب
الاخوة الصادقة
اخوه فى الله - ممزوجة بالايمان
ندعوك للتسجيل معنا فى المنتدى واضافة لمستك الجميلة فية
احلى اصحاب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الضمير انعدم

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بسملة
نسمة حب
نسمة حب
بسملة

انثى
الاوسمة: : الضمير انعدم Crown10
الضمير انعدم Gmrup12991372831
النشاط : 7160

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الخميس يوليو 07, 2011 11:21 pm

مش متخيله يا جماعة اللى انا بقابله ده عقول مؤسسة كاملة مش لاقيه فيها حد صادق مش ممكن الغش خلاص بقى اساس الحياة شوفتوا قله الايمان بتعمل ايه

حاسة انى بجد عندى انفصام فى الشخصية من الللى بشوفه ضميرى منعنى اتعامل مع الشخصياتى دى بس مفيش فايدة غيرت مليون شغل هم هم مش معقول الدنيا اتغيرت اوى والظاهر احنا فى مكنا سكتين ومغميين عنينا لغينا قلبنا علشان نعرف نتعامل مع الخونه والشاشين والنصبين وبرده العقل منفعش معاهم .

احساس حقير ومتسفز تشوف الحراامى قدامك وتسكت ومتتكلمش ون اتكلمت محدش يصدقك وبرده ترجع من غير فايدة وتبقى انت الخسران يعنى اتكلم واريح ضميرى ولا اسكت وموت كل لحظة واكون شيطان اخرس .

انا تقريبا مش عارفة اكون علاقات اجتماعية فى شغلى بسبب الكذب والنفاق والغش وانعدام الضمير بجد ليه الناس بقوا كده دايما بقول جوايا انا هبدا بنفسى يمكن يتغيروا لدرجة انى حاسة فى حلقة مفقودة بينى وبينهم حاسة انى من زمن بعيد او قديم مضحك لاى حد عاوز يتسلى باى بفرجة ويقوا انت قديم اوى قديمة اوى علشان محافظة على اخلاقى وضميرى صاحى كان نفسى احقق حلمى بجد كان نفسى بس هحققوا ازاى بين الناس دى اللى يبدأ غلط عمره ما ينتهى بصح.

تصدقوا لما تنصح حد علشان مصلحته يقوا انك بتغير منه واما تتكلم فى الحق يقولوا كبر دماغك ولما تتحمس فى شغلك وتتقن يقولوا ليك انت عايش الدور اوى ولما تقول هتكلم محدش يصدق غير اللى بتتدلع وتحط برفن فايح كل الناس يشموا .

نفسى اعرف ليه لازم علشان احقق شغل كويس انى اكذب وامشى حالى ليه علشان اظهر قدمهم بصورة البنت اللى اجتماعيه لازم اسلم بالايد واتكلم فى خارج الشغل واكل معاهم يمكن انا غلط بس انا مش هعرف اعتغير يمكن عايشة جد اوى وحادة فى شغلى بس صدقونى البنت علشان ترضى ربنا ونفسها وضميرها لازم متعجبش كل الناس .

لما رئيس العمل ما يوقفش مهزلة علشان اللى قامت بالمهزله بتدلع ولا صوتها حنين وياريته طبيعتها ليه علشان لبسه ضيق شوية وقصير شويه تتصدق لازم الجد فى شغله هو اللى غلط

نفسى تقولوا ليا مين اللى غلط كل العالم والاماكن اللى اشتغلت فيها ولا انا الللى غلط ولو غلط لدرجة دى مبقاش الاسلام يحكم تصرفتها انا بجد حزينة جدا لدرجة متخيلوهاش حاس انى بجد من كتر التفكير فى اللى حواليا دماغى انصلت شخصيتين معقدتين .

اسفه لو كنت طولت عليكم
BeeBooo
صاحب الطلة البهية
 صاحب الطلة البهية
BeeBooo

ذكر
الاوسمة: : الضمير انعدم Fau0xw
الضمير انعدم Empty
النشاط : 14043

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الجمعة يوليو 08, 2011 2:22 am

((انما الأمم الأخلاق ما بقيت
فإن هم ذهبت أخلاقهم ذهبوا ))

بالفعل كل يوم يفقد الناس الاخلاق فيه
تسوء حالتنا ونضعف ونهان
ويصبح المجتمع مليئا بالاخطاء التي نراها كل
يوم كما ذكرتي وعندما ننصح لا يفهم كلامنا
اصبح المالوف بالنسبة للناس هو الخطأ
وغير المالوف هو الصواب فلن تستقيم
هذه الأمة دون الرجوع الى كتاب ربها وسنة نبيها
صلى الله عليه وآله وسلم ..

مؤلم فعلا يا بسملة الاحساس ده
ولكن عليكي ان لا تصمتي عن اي خطأ
تراه عيناكي بل انصحي وانصحي وانصحي
حتى يسمع النصيحة .. ولا تيأسي ..
طالبة عفو الرحمن
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
طالبة عفو الرحمن

انثى
الاوسمة: : الضمير انعدم Ahlasa10
الضمير انعدم Empty
النشاط : 7566

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الجمعة يوليو 08, 2011 4:12 pm

لا يا بسملة الكلام خطير خالص واحساس بجد فظيع وفوق ما تتصور العقول كمان
وانا بنصحك لما بتشوفي حاجة غلط وانتي متاكدة تماما انو هي غلط لازم تحكي عنهاااا ومش لازم تسكتي خالص يا بسملة لانو فعلا الساكت عن الحق شيطان كبير واخرس كمان
وانا مابدي اياكي تكوني حزينة يا عسل رغم انو حاسة فيكي جدا
لازم تحكي الحق ولا تخافي لومة لائم وحتي لو علي قطع رقبتك متل ما بيحكوا
لانو الحق دايم حتي يوم القيامة والباطل لا بد انو يزول في يوم من الايااااااام
ادا الناس ما عندهم ضمير مش لازم نكون متلهم لا بالعكس لازم نكون احسن منهم وننصحهم وتخليهم من احسن الناس الي جواهم ضمير يخليهم يخافوا من ربنا كويس
والله مش عارفة شو احكيلك بصراحة
بس مش حابة تكوني زعلانة ولا تعيشي الحياة وتتعاملي مع الناس المحترمة ويلي بتحسيها بجد عندها ضمير
ملاااك
صديق لامع
صديق لامع
ملاااك

انثى
الاوسمة: : الضمير انعدم 410
احلى أكلة
النشاط : 9108

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الجمعة يوليو 08, 2011 8:07 pm

بجد موضووووعك مؤثر ربنا يكون بعووووونك
لازم الواحد يعمل اللي عليه وما يخاف من حدا اذا كان هوا علي الشكل الصحيح واذا شفنا الغلط لازم نصلحه يا اما بلسانا او بايدنا او بالقلب بس لازم ما نياس ومثل ما قالت سوسو لابد من الحق ان يظهر ويزووووول الباطل واكييييييييييد انتي علي حق وما تزعلي يا عسل
اعملي الللي عليكي واتركي الباقي علي ربنااااا وما تياسي من رحمة الله فاذا حاولتي تغيري من الناس وما استجابوا لكلاااامة ما تياسي لازم تستمري مرة ومرتين وثلاثة لابد من الاستجااااابة يا عسل
انك لا تهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاااااء
ربنااااا يصلح الحاااااال الي احسن حااااال ويهديناااا علي الخيييييييير والطريق المستقييييييم ويرنا الحق حقاااويرزقناااا اتباعه ويرنا الباطل باطلاااااا ويرزقناااا اجتنابه
بسملة
نسمة حب
نسمة حب
بسملة

انثى
الاوسمة: : الضمير انعدم Crown10
الضمير انعدم Gmrup12991372831
النشاط : 7160

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الجمعة يوليو 08, 2011 10:20 pm

كلكم عندكم حق بس المشكلة انى نصحت واتكلمت ومحدش سمعنى ولا حتى ادى لكلامى اهتمام لدرجة انى بفضل ساكته وبحاول مبص ولا اتعامل مع حد خالص الا فى حدود ضيقة جدااااااااااااااااااااااااااااااااا

شكرا على اهتمامك يا بيبو انت وطالبه عفو الرحمن وبنت القسام وشكرا على احساسك بيا بجد احساس وحش اوى عدم الشغل احسن بس انا مش قدرة ابطل شغل .
سواااح
صديق لامع
صديق لامع
سواااح

ذكر
الاوسمة: : الضمير انعدم Tpuvrj8sr103
الضمير انعدم Kdo6dx
النشاط : 1035

الضمير انعدم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الضمير انعدم   الضمير انعدم Icon_minitime1الثلاثاء يوليو 19, 2011 1:11 pm

طيب انتي قولتي قله الشغل احسن
طيب وانا بقي اقول ايه كراجل يعني
انا عشت اللي بتقوليه بس مش بنفس الطريقه بطريقه تانيه ومن غير ما هحكيها هقول بس اخر فقره في القصه
اترفدت
مش هقول اكتر من تخيلو احساس اللي علي الحق لما ينطرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والحياه مش بتوقف

الضمير انعدم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-