| أئمة الاسلام2 | |
|
+4عاشقة الجنه نوووووووووور ملاااك moaz 8 مشترك |
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: أئمة الاسلام2 الأربعاء أغسطس 24, 2011 11:18 am | |
| منهج أبي حنيفة العلمي: ****************** كان يقول:
آخذ ما في كتاب الله وبما صحَّ عن رسول الله صلى الله عليه وسلم و ربما اشترط زيادة
عن الصحة الشهرة فيما تقتضيه الشهرة في الأحكام والمسائل،
فإن لم أجد آخذ بقول الصحابة، آخذ بقول من شئتُ منهم و أدع قول من شئتُ منهم
عندما يختلفون ولكني ألزم نفسي بالأخذ من الصحابة وإذا لم أجد وآل الأمر إلى إبراهيم
النخعي وإلى التابعين كالأوزاعي، فإني أجتهد كما اجتهدوا ولا ألزم نفسي باتِّباع رأي
واحد منهم ما دام الأمر اجتهادياً. و كان يأخذ بحديث الآحاد و يعمل بها ما أمكن.
مثال: قوله تعالى:
{فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْ الْقُرْآنِ} [المزمل: 20]
وحديث النبي عليه الصلاة و السلام يقول:
]" لا صلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب "، متفق عليه،
فحكم أنَّ أصل قراءة القرآن في الصلاة ركن، أمّا تقسيم القراءة للقرآن الكريم إلى
الفاتحة وبعض ما تيسر من القرآن فواجب و بذلك عمل بالقرآن و السنة معاً.
وكذلك الطمأنينة في الركوع ليست فرضاً عند أبي حنيفة لإطلاق قوله تعالى
: {اركعوا}، أمّا الطمأنينة فثابتة بخبر الآحاد لذلك هي عنده واجبة.
ومن منهجه أنه يقدِّم السنّة القولية على الفعلية لجواز أن يكون الفعل خصوصية للنبي
صلى الله عليه وسلم.
ويقدِّم السنّة المتواترة على خبر الآحاد عند التعارض و عدم إمكان الجمع بينهما،
كالجمع في السفر حيث قال أنه جمع صوري وهكذا كان يفعل عبد الله بن عمر.
أبو حنيفة لا يجيز للمسافر أن يجمع بين الصلوات ولكن القصر عنده واجب.
ويقدِّم السنّة ولو حديثاً مرسلاً أو ضعيفاً على القياس، لذلك قال بنقض الوضوء من الدم
السائل معتمداً على حديث مرسل،
و كذلك نقض وضوء و بطلان الصلاة بالقهقهة أيضاً بحديث مرسل.
ومن منهجه أيضاً الاستحسان:
والاستحسان لغةً هو وجود الشيء حسناً و معناه طلب الأحسن للإتباع الذي هو
مأمورٌ به كما قال تعالى:
{فَبَشِّرْ عِبَادِي * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ} [الزمر: 17-18].
و هو عند الفقهاء نوعان:
1- العمل بالاجتهاد ************* و غالب الرأي في تقدير ما جعله الشرع مدلولاً إلى آرائنا نحو قوله تعالى:
{مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ} [البقرة: 236]،
أوجب ذلك بحسب اليسار والعسرة و شرط أن يكون بالمعروف، فعرفنا أنَّ المراد ما
يُعرَف استحسانه بغالب الرأي ولا خلاف في هذا النوع.
2- هو الدليل الذي يكون معارضاً للقياس الظاهر ******************************** الذي تسبق إليه الأوهام قبل إمعان التأمّل فيه،
و بعد إمعان التأمل في حكم الحادثة وأشباهها من الأصول يظهر أنَّ الذي عارضه فوقه
في القوة، فإنّ العمل به هو الواجب، فسمّوه بذلك إستحساناً للتمييز بين هذا النوع
من الدليل و بين الظاهر الذي تسبق إليه الأوهام. مثاله:
لو قال لامرأته: إذا حضتِ فأنت طالق، فقالت:
قد حضتُ، فكذَّبها الزوج، فإنها لا تُصَدَّق في القياس باعتبار الظاهر وهو أنَّ الحيض
شرط للطلاق كدخولها الدار وكلامها زيداً. وفي الاستحسان تُطَلَّق لأن الحيض شيء
في باطنها لا يقف عليه غيرها، فلا بدمن قبول قولها فيه.
العرف والعادة: هو ما استقر في النفوس من جهة العقول وتلقته الطباع السليمة
بالقبول. وإنما يكون العرف دليلاً حيث لا دليل شرعي من كتاب وسنة.
قال ابن مسعود: ما رآه المسلمون حسناً فهو عند الله حسن.
وألَّف ابن عابدين رسالة " العرف "
تضمنت مسألة تضمين الخياط و الكواء ( و مثالهما إذا أحرقا القماش أو أضاعاه).
وأبو حنيفة هو أساس من جمع بين مذهبي أهل الحجاز أهل الحديث و أهل العراق
أهل الرأي. كان أبو حنيفة من علماء الرأي و لكنه ذهب إلى الحجاز و أقام في مكة
ست سنوات يأخذ العلم من علماء الحجاز أمثال عبد الله بن عمر ...
دخل يوماً أبو حنيفة على المنصور فقال له أحد الجالسين: هذا عالِم الدنيا اليوم.
فقال له المنصور: يا نعمان من أين أخذتَ علمك؟ قال: من أصحاب عبد الله ابن عمر عن
عبد الله ابن عمر( أهل الحديث ) ومن أصحاب عبد الله ابن عباس عن عبد الله ابن عباس
و من أصحاب عبد الله ابن مسعود عن عبد الله ابن مسعود ( أهل الرأي ).
إذاَ لأول مرة خرق أبو حنيفة الحدود الفاصلة بين المذهبين. عندما ذهب إلى أهل
الحجاز تعلم منهم الحديث و تعلموا منه كيفية استخراج الأحكام فاستفاد وأفاد .
وانعكس هذا الأمر على تلامذته مثل أبو يوسف و محمد بن الحسن الشيباني وغيرهم ...
وكان لإخلاصه في طلب العلم يرجع عن رأيه إذا اطلع على حديث أو فتوى صحابي.
تأديبه لتلميذه أبي يوسف : ******************* لمّا مرض أبو يوسف قال أبو حنيفة:
لئن مات هذا الغلام لم يخلفه أحد على وجه الأرض.
فلمّا عوفي أُعجِبَ بنفسه وعقد له مجلساً في الفقه فانصرفت وجوه الناس إليه، فلمّا
بلغ ذلك أبا حنيفة قال لبعض من عنده:
اذهب إلى مجلس يعقوب ( يعني أبو يوسف) و قل له: ما تقول في قصّار دفع إليه رجل
ثوباً ليقصِّره بدرهمين ثم طلب ثوبه فأنكره القصّار ثم عاد له وطلبه فدفعه له مقصوراً،
له أجرة ؟ فإن قال نعم قل له أخطأت و إن قال لا قل أخطأت.
فسار إليه الرجل فسأله فقال نعم له أجرة فقال له أخطأت،
فنظر ساعة فقال لا، فقال أخطأت، فقام من ساعته لأبي حنيفة فلما رآه قال:
ما جاء بك إلا مسألة القصّار. قال: أجل. قال:
سبحان الله من قعد يفتي الناس و عقد لنفسه مجلساً يتكلم في دين الله تعالى و هذا
قدره لا يحسن أن يجيب في مسألة من الإجارات،
فقال: علِّمني، قال: إن كان قصَّره بعد ما غصبه فلا أجرة له لأنه قصَّره لنفسه،
فإن قصَّره قبل غصبه فله الأجرة لأنه قصَّره لصاحبه.
فعاد أبو يوسف و لم يترك بعدها مجلس أبي حنيفة قط.
| |
|
| |
ملاااك صديق لامع
عدد المساهمات : 7104 العمر : 33 الاوسمة: : النشاط : 9108 التقييم : 838
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء أغسطس 24, 2011 3:57 pm | |
| بارك الله فيك استاذ معاذ
جزاك الله كل خير
موضووووع جميييييييييل
وووووووووين هالغيبة ان شاء الله خيييييييير | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء أغسطس 24, 2011 4:01 pm | |
| جزاك الله خيراً
كان عندى شغل بس كتيير شوية يادوب اول لما الحكاية هدأت
دخلت على طول
ربنا يبارك فيك وشكرا على سؤالك | |
|
| |
نوووووووووور صديق لامع
عدد المساهمات : 656 العمر : 32 الاوسمة: : النشاط : 652 التقييم : 71
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الخميس أغسطس 25, 2011 3:58 pm | |
| بارك الله فيك استاذ معاذ واهم حاجه انك رجعت بخير واطمننا عليك الحمدلله | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 السبت أغسطس 27, 2011 11:06 am | |
| بارك الله فيك نور وجزاك كل خير | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء ديسمبر 21, 2011 12:42 pm | |
| | |
|
| |
عاشقة الجنه أميرة بأخلاقي
عدد المساهمات : 1947 العمر : 30 الاوسمة: : النشاط : 3013 التقييم : 535
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 السبت ديسمبر 24, 2011 9:49 pm | |
| ليا تعليق على جمال ورقى طرق تأديب تأديب الامام لتلاميذه
فى شيوخ دلوقتى للاسف الشديد بيستخدموا اساليب قمه فى الشده والعنف مع تلاميذهم
انا عارفه ان الشده شىء مطوب لكن مش بالشكل اللى بقى موجود للاسف فى بعض الشيوخ دلوقتى
ربنا يهدينا جميعا للصالح
ونستفيد من الناس العظيمه دى وكل واحد يقرا حاجه يتعلمها ويطبقها ولو نصيحه واحده يطبقها فى حاجه شبيهه فى حياته
ربنا يكـــــــــــرمك استاذى | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأحد ديسمبر 25, 2011 11:34 am | |
| ربنا يكرمك ازهرية
ويعينك ويثبتك ان شاء الله
والاصل هو الفهم الصحيح للناس اللى زيك واللى احسبك ان شاء الله
من الناس اللى لما بتقرأ اى حاجة
او بتقتنع باى حاجة ماشاء الله بتحاول تنفزها فورا
عارفة الفرق بين الافراد اية او بمعنى اصح الفروق الفردية
بتيجى من اين
من التطبيق فهناك من يفهم ويطبق
وهناك من يفهم ولا يطبق
ويدٌهب المجهود سدى
عارفة ياآية كام من العالم يفهم ويطبق مافهمة او تعلمه
مش هاتصدقى 5% فقط
من الناس تحاول تطبيق ماتعلمتة
اللهم اجعلنا من مَن يستمعون القول ويتبعون احسنة | |
|
| |
عاشقة الجنه أميرة بأخلاقي
عدد المساهمات : 1947 العمر : 30 الاوسمة: : النشاط : 3013 التقييم : 535
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأحد ديسمبر 25, 2011 11:39 am | |
| يا نهاااااااااااااااااااار .. معقوووووووول 5% من الناس ربنا يهدينا ونكون منهم ولما نسمع حاجه كويسه مفيده متاكدين ان هيا الصح ننفذها ونحاول نمشى عليها دايما حتى لو تكاسلنا شوايه معلش ادينا بشر المهم نرجع تانى وفعلا ننفذها دايما | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأحد ديسمبر 25, 2011 11:48 am | |
| ايوة تصدقى دى احدث دراسة
بتقول ان 5% بس هم من يطبقوا ماتعلموا
وهم مايسببوا الطفرات | |
|
| |
BeeBooo صاحب الطلة البهية
عدد المساهمات : 11574 العمر : 35 الاوسمة: : النشاط : 14043 التقييم : 1869
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء ديسمبر 28, 2011 10:04 pm | |
| هؤلاء فعلا الائمة
التعامل بحب وأدب ايسر الطرق وافضلها لقبول العلم او النصح او غير ذلك
الرقم فعلا غريب يا استاذ معاذ معقووووول ..؟؟
سبحان الله وده لأن الناس مش بتتبع ولا ده الطبيعي ..؟
تسلم ايديك استاذنا | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الخميس ديسمبر 29, 2011 9:59 am | |
| الرقم صحيح يامحمود
المشكلة مش طبيعى ولا لأ
المشكلة ان عندنا كلنا حالة من تكبير الدماغ بالبلدى كدااا
يعنى قلة سعى
عدم اقتناع
الحكاية كلها بتتوقف عند تفاعل نفسى وقتى بيضعف كل شوية
لكن لما بشغل بالى
وبنفز الاثر بيكون اعمق واقوى ومن ثم
دا كلة بيكون من اقتناع وبعد الاقتناع لازم يكون فى سعى
ويمكن هو دا اللى بيظهر الفروق الفردية بين الناس
وكمان بيختلف فى نوعية التعليم
اديلك مثال
واحد مثلا أخد كورس انجليزى
عشان يفيدة فى الشغل وطبق منه مثلا 50% من اللى اتعلمة
وواحد تانى اخد كورس نفس الكورس وسافر امريكا او انجلترا
فبقى مضطر للتطبيق بنسبة 100% تفتكر مين فيهم هايكون الاقوى
اكيد اللى طبق اكثر صح
ودا بيدينا مدلول رهيب وبتظهر الحكاية دى فى الثانوية العامة
ازاى
بتلاقى مثلا طلاب ماكنوش مترتبين خالص جايبين اكتر من اقرانهم اللى كانوا يفوقونهم
زكاء وتحصيل تفتكر لية
اقولك انا دا لان دول طبقوا حاجتين اتعلموهم
1/ حددوا هدف واحد وبداوا يشتغلوا علية فوضحت الرؤية
2/ اتعلموا ازاى ينظموا تلقيهم للمعلومات ويستفيدوا منه فدقة النظام ومعرفة الهدف
قللت الفروق فى الزكاء اللى كانت بينهم وبين اقرانهم وجايز كمان فاقتها
انما الازكياء جدااا او جزء كبير منهم ممكن يكون عندهم فعلا هدف بس ماحددهوش كويس
ومااشتغلوش علية كويس واعتمدوا على عنصر واحد
فقط زكائهم وللاسف ماحولوش يطبقوا او يستفيدوا من اللى اتعلموة
فاهمنى ياحودة
وعلى فكرة التطبيق مش لازم يكون عملى
لالالا ممكن يكون التطبيق ترديد او يزود ايمانك واقتناعك
مثلا انت سمعت حاجة كويسة من امام فى خطبة الجمعة
نصيحة مثلا بضرورة سماع الزان وترديدة
فاقتنعت فبدات تنقل الفكرة لكل اللى حواليك
وكمان تنفزها يبقى انت طبقت عملى ونظرى ونقلت كمان
وجايز دى تكون فلسفة
بلغوا عنى ولو آية
لان بلاغك فى حد زاتة تطبيق
وتيجى بعد كدا ضرورة ان تفعل ماتقول
فتبقى مضطر انك تطبق عملى
ولما تطبق عملى هاتوصل لاقصى درجات الاستفادة فيحصل اية بقة
يحصل تغيير فى سلوكك ويقتنع الناس اللى انت نصحتهم
بما تنصح لانه هو نفسة ماتفعل
فكم كبير منهم او صغير مش فارقة يبدا يغير
وهكزا تلاقى نفسك بشكل مباشر وغير مباشر غيرت كتيير
عشان كدا ال5% دول هم من يغيرون المجتمعات
تمام يامعلم
طولت عليك انا عارف استحمل بقة ماانت عارف انا رغاى
اقول حاجة واخلص على طول عشان خاطرى اسمعها
سئل يوما سيدنا على
مالفرق بين اليمان واليقين
فقال الامام الفرق بينهم اربعة اصابع
فدهش الحضور وقالوا كيف ياامام
فقال
الايمان ان تسمع بازنك ويصدق قلبك
واليقين ان ترى بعينك ويصدقك قلبك
فاهمنى يامحمود
اليقين ملازم للتطبيق العملى يابطل
منتظر تواصلك بس بدون رغى كتيير زىىى ماشى
هههههههههههههههههههههه | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الخميس ديسمبر 29, 2011 10:05 am | |
| على فكرة يامحمود الفرق بين الازن والعين
اربعة اصابع حط ايدك على خدك كدا وشوف | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الخميس ديسمبر 29, 2011 12:38 pm | |
| شوف بقة المثل دا يامحمود وشوف الناس دى ازاى كانت بتفهم وتنفز بحرص عشان كدااا غيروا حالهم واثروا فى العالم اجمع بل وسادوة لية
عشان نفزوا مافهموا وحرصوا علية طبقوا يعنى *********************
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ * إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ} [الحجرات: 2-3]. فقد نهت الآيتان القرآنيتان عن رفع الصوت عند رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم وأوعدت من يرفع صوته عند رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم بأن الله يحبط عمله ويذهبه ولا يثيبه. وورد في تفسير الآية أن ثابت بن قيس رضي الله عنه كان جهوري الصوت ولشدة خوفه من الله جلس في بيته وهو يبكي وقال أنا صيِّتٌ (أي صوتي عالٍ) وأخشى إن بدر من علوّ صوت في حضرة النبي صلى الله تعالى عليه وسلم، فما أظن هذه الآية إلا نزلت فيّ.
فلما افتقده النبي صلى الله تعالى عليه وسلم أرسل يطلبه فلما جاء الطلب إلى أهله قالوا ها هو في داخل بيته لم يرقأ له دمع منذ أيام فلما دخلوا عليه قال لهم إنه ما يظن هذه الآية إلا نزلت فيه لأنه كان جهوري الصوت يرتفع صوته عند رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم فجيء به إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فطمأنه وبشره بالجنة كما صرَّحت الآية بأن من يغض صوته عند رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم فقد هيأ الله قلبه واختاره للتقوى، وقد روى أن أبا بكر الصديق رضي الله عنه كان يقول: (لا ينبغي رفع صوت على نبي حيَّاً ولا ميتاً) وكانت عائشة رضي الله عنها إذا سمعت صوت وتد أو مسمار يدق في البيوت المجاورة ترسل إلى أهلها (لا تؤذوا رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم)، وكان علي بن أبي طالب رضي الله عنه إذا أراد أن يصنع مصراعي باب بيته خرج إلى المناصع (أي الرومية) حتى لا يؤذي رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم بما يحدث من صوت أو ضجيج.
| |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الخميس ديسمبر 29, 2011 12:40 pm | |
| ياخبر شوفت الفهم والتطبيق
اللهم اجمعنا بهم فى الجنة
اللهم اجعلنا من من يستمعون القول فيتبعون احسنة
اللهم سدد خطانا لما تحب وترضى | |
|
| |
بسملة نسمة حب
عدد المساهمات : 9346 العمر : 36 الاوسمة: : النشاط : 7160 التقييم : 440
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الثلاثاء يناير 03, 2012 9:21 pm | |
| | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء يناير 04, 2012 9:21 am | |
| | |
|
| |
a white rose وردة المنتدى
عدد المساهمات : 25849 العمر : 47 الاوسمة: : النشاط : 18687 التقييم : 1833
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء يناير 04, 2012 3:07 pm | |
| ايه الروعة دي أستاذنا مواضيعك فعلا و المناقشات والردود بتخلينا نشغل مخنا جامد | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الإثنين يناير 09, 2012 10:07 am | |
| روز
استاز اية بس
ياروز اى حد يقول استاز ممكن إلا انت انت الكبيرة هنا
مش سنا لا
نثتثنى السن وبعد كدا انت الاكبر فى كل حاجة
احنا بجد اللى بنتعلم منك الكتيير
وسعيد جدا انا الموضوع والنقاش عجبك
عارف ان ماليان رغى بس انت عارفة بقة
بموت فى الرغى خاصة مع احلى اصحاب
ربنا يبارك فيك دايما رافعة معنوياتى | |
|
| |
a white rose وردة المنتدى
عدد المساهمات : 25849 العمر : 47 الاوسمة: : النشاط : 18687 التقييم : 1833
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الإثنين يناير 09, 2012 2:20 pm | |
| لا بالعكس مش رغي ولا حاجة ده اللي احنا عايزينه جزاك الله خيرا | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الثلاثاء يناير 10, 2012 9:17 am | |
| جزانا واياك روز
وبعدين انتوا اللى جيبتوا لنفسكم وجع القلب
ماليش دعوة | |
|
| |
a white rose وردة المنتدى
عدد المساهمات : 25849 العمر : 47 الاوسمة: : النشاط : 18687 التقييم : 1833
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الثلاثاء يناير 10, 2012 9:51 am | |
| | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الثلاثاء يناير 10, 2012 10:37 am | |
| ربنا يبارك فيك روز
الاولاد خلصوا امتحانات ولا لسة | |
|
| |
a white rose وردة المنتدى
عدد المساهمات : 25849 العمر : 47 الاوسمة: : النشاط : 18687 التقييم : 1833
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء يناير 11, 2012 7:03 am | |
| لسة أحمد شغال هيخلص ان شاء الله الاثنين اللي جاي ربنا ييسر الحال السنة دي مش مظبط تعبان على طول ودماغه قافلة ومصدع ربنا ييسر الحال يارب | |
|
| |
moaz صاحب خلق رفيع
عدد المساهمات : 5170 العمر : 50 الاوسمة: : النشاط : 8171 التقييم : 960
| موضوع: رد: أئمة الاسلام2 الأربعاء يناير 11, 2012 9:11 am | |
| ربنا يوفقة ويعينة ويعينك يارب
نظمى وقتة روز
يعنى خلى البريك بريك مايبقاش شاغل دماغة بحاجة
قسمى المواد
مادة بيحبها مع مادة تقيلة
وبينهم بريك
فاهمانى روز | |
|
| |
| أئمة الاسلام2 | |
|